U Swanky Monkey Gardenu održana je konferencija za medije uoči početka 31. Svjetskog festivala animiranog filma – Animafesta Zagreb 2021 koji se od 7. do 12. lipnja odvija u Kinu SC, Kinu Tuškanac, Teatru &TD, na Ljetnoj pozornici Tuškanac te na drugim gradskim lokacijama. Filmski program čini gotovo 350 filmova, gostuje više od 150 stranih autora, a uz prestižna natjecanja koja uključuju i dugometražne filmove te VR projekte tu su i veliki tematski blok posvećen ljubavi u animaciji, retrospektiva Ralpha Bakshija (Gospodar prstenova, Mačak Fritz, Gužva), dva Open-air vikend događanja, Animafest PRO sa znanstvenim skupom Animafest Scanner VIII i masterclassovima, izložbeni program te Program za djecu i mlade.
Članove žirija i ugledne goste, hrvatske filmove u međunarodnim i hrvatskim konkurencijama i detalje atraktivnih programa predstavili su umjetnički ravnatelj festivala Daniel Šuljić, producentice festivala Matea Milić i Paola Orlić, pomoćnik pročelnice Gradskog ureda za kulturu Grada Zagreba Milane Vuković Runjić Nikola Stojadinović, direktorica identiteta i komuniciranja Zagrebačke Majda Žujo, autori hrvatskih filmova u Animafestovim natjecanjima Bruno Razum i Marko Meštrović te autorica ovogodišnje ilustracije i špice Jelena Oroz.
Daniel Šuljić pozdravio je okupljene u ime festivala koji od 1972. godine predstavlja jednu od najznačajnijih kulturnih manifestacija koje grad Zagreb i Hrvatska nude svijetu. Stoga je za Animafest 2021, drugi najstariji svjetski festival u potpunosti posvećen animaciji, prijavljeno ukupno više od 1800 filmova. S posebnim zadovoljstvom Šuljić je naglasio trostruki broj uglednih inozemnih gostiju u odnosu na prošlo, pandemijsko izdanje te istakao 7 hrvatskih radova u najjačim međunarodnim konkurencijama: Vidiš li ih ti? Brune Razuma i The Raft Marka Meštrovića u Velikom natjecanju kratkometražnog filma, Kulu Sunčane Brkulj (koja nakon Animafesta nastupa na Annecyju) i 45” Lucije Oroz u Natjecanju studentskog filma (oba s Akademije likovnih umjetnosti), Dislokacije braće Popović i Aqualia Vladislava Kneževića u Natjecanju VR animacije, Crni vuk, bijeli vuk Ivane Guljašević Kuman u Natjecanju filmova za djecu. Spomenuo je i estonski film Roda kojega je koautorica Lucija Mrzljak. Predstavljanje i podržavanje domaće scene jedna je od najvažnijih uloga Animafesta – rekao je Šuljić. Natjecanje hrvatskog filma sadrži 23 naslova.
Šuljić je izdvojio i imena neupitnih animacijskih klasika i prijatelja festivala svih generacija koji se ove godine natječu u Zagrebu: Joanne Quinn, Tomasza Popakula, Alberta Vázqueza i Francka Diona, a skrenuo je pozornost i na filmove Andreja Židkova (Sreća), Katarzyne Agopsowicz (Princ u slastičarnici), Mitcha McGlocklina (Zauvijek) te na prvi pakistanski film u gotovo pedesetogodišnjoj povijesti festivala – Swipe.
Šuljić je naveo kako će u žiriju Velikog natjecanja kratkometražnog filma biti prošlogodišnja dobitnica Grand Prixa, japansko-njemačka animatorica Shoko Hara, proslavljeni švicarski minimalist Michael Frei, jedan od najzanimljivijih i najplodnijih novih ruskih autora Saša Svirskij, mađarska redateljica mlađe generacije Nadja Andrasev te hrvatski redatelj i producent Draško Ivezić iz studija Adriatic Animation. Pred njima je težak zadatak ocjenjivanja 44 filma iz 24 zemlje. Hara i Andrasev dolazak u Zagreb iskoristit će i kako bi održale prezentacije o nastancima svojih filmova.
Žiri za Natjecanja studentskog i hrvatskog filma objedinjen je te ga čine talijanska profesorica i kustosica Paola Bristot, umjetnički ravnatelj kosovskog festivala Anibar Petrit Gora i hrvatski autor i producent Denis Alenti. Natjecanje studentskog filma broji 45 filmova, a selekcijom, baš kao i u slučaju Velikog natjecanja, dominira Francuska sa svoje dvije slavne škole (Gobelins i Atelier de Sèvres). Uz djela iz najbolje škole animacije kojoj se priređuje i retrospektiva sa slobodnim ulazom (Luzern), ističu se poljski filmovi iz Łódźa i Poznanja. Studentski su filmovi u pravilu kraći i neposredniji u svome pristupu, skloniji zaigranosti i eksperimentu. Od 840 prijava u natjecanje ih je prošlo nešto više od 5% što je pokazatelj jačine konkurencije – kazao je Šuljić. Sve projekcije Natjecanja studentskog filma besplatne su zahvaljujući sponzorstvu Zagrebačke banke, koja je pokrovitelj i Nagrade Dušan Vukotić, kao i prvog Open-air vikend događanja u dvorištu ALU.
Ponosni smo što, sada već tradicionalno, podržavamo festival koji se od samih početaka nametnuo kao jedan od ključnih festivala animacije u svijetu. Zagrebačka banka dugogodišnji je pokrovitelj mnogobrojnih festivala i kulturnih događanja, što je danas važnije nego ikad. Animafest je mjesto na kojem posjetitelji svih uzrasta mogu pronaći nešto za sebe. U vremenu kada nam svima fali ovakvih događanja, posebice mladima, veseli nas i što ćemo omogućiti besplatan ulaz na sve projekcije Natjecanja studentskog filma te podržati nagradu za Najbolji studentski film. Čestitamo na sjajno osmišljenom i bogatom programu i želimo vam još jedan uspješan festival – izjavila je Majda Žujo iz Zagrebačke banke.
Već tradicionalna izložba Behind The Scenes (Iza kulisa) koja okuplja ekskluzivne likovne making of radove autora Velikog natjecanja (odazvalo ih se 32) i problematizira animaciju u galerijskom kontekstu ove je godine proširena i na sudionike Natjecanja studentskog filma (30 autora i autorica) te s ukupno 62 autora doživljava svoj zenit, pa se osim u Galeriji ULUPUH odvija i u Galeriji SC – napomenula je kustosica izložbi Paola Orlić.
Matea Milić predstavila je Veliko natjecanje dugometražnog filma i 6 monumentalnih djela koja su redom nastajala godinama ili čak desetljećima, koristeći u pravilu više tehnika u okviru jednoga rada. Prvo među njima oskarovski je kandidat WolfWalkers (r. Tomm Moore i Ross Stewart) iz irskog studija Cartoon Saloon čiji će članovi održati i online making of izlaganje. Milić je posebno istakla ruski avangardni kolažni spektakl Nos ili zavjera odmetnika legendarnog Andreja Hržanovskog koji je film započeo još u vrijeme Hruščova i s osobnom dozvolom Dmitrija Šostakoviča čiju operu prema Gogoljevom predlošku animira. Pažnju privlači i Elulu – čileanski film Gabriela Verduga Sota također ostvaren mješavinom tehnika, ali kao djelo jednoga autora koji će se u Zagrebu i predstaviti. Autobiografska groteska Uništi to i odlazi iz ovog grada Mariusza Wilczyńskog oduševila je najvažnije svjetske medije te je programirana u večer otvaranja Animafesta. Psihodelični američki Cryptozoo u Zagreb, zajedno sa svojim autorom Dashom Shawom, stiže sa Sundancea. Program upotpunjuje i novi poetski film kvebeškog majstora Félixa Dufour-Laperrièrea Arhipelag. Svi se filmovi prikazuju dva puta.
Središnji retrospektivni program Majstori animacije posvećen je Ralphu Bakshiju – dobitniku Nagrade za životno djelo Animafesta 2021. Zbog visoke dobi on neće osobno preuzeti nagradu, ali će putem videoveze održati predavanje i razgovarati s publikom u srijedu 9. lipnja u 22 sata u Teatru &TD. Uz njegovo najpoznatije djelo – kultnog, lascivnog i satiričnog Mačka Fritza temeljenog na stripu Roberta Crumba (nedjelja, 6. 6, Dvorište ALU, 21 sat) – Animafest 2021 u elitnom terminu s ponosom prikazuje i velebni ep Gospodar prstenova (subota 12. 6. u 21 sat, Kino SC) te Bakshijev kritički najbolje primljeni film Gužva (četvrtak 10. 6., 15:30, Kino SC) koji upotpunjuje sliku o ovom beskompromisnom velikanu stvaralačke slobode čiji je utjecaj na globalne trendove (pa tako i na Petera Jacksona) bio i ostao nemjerljiv. U retrospektivnim programima Animafesta 2021 zaslužno mjesto pripada i Zagrebačkoj školi crtanog filma – Borivoj Dovniković Bordo ovoga je puta posegnuo u 1973.
Paola Orlić naglasila je kako su za Natjecanje VR animacije koje se odvija u Galeriji SC svakoga dana od 11 do 19 sati okupljeni svi najsuvremeniji uređaji koji omogućuju prikaz ove vrste umjetnosti te kako su neki sudionici najavili i vlastite jedinstvene proširene instalacije.
Daniel Šuljić predstavio je opsežni tematski program posvećen ljubavi u animaciji – temi koja zaokuplja svakog čovjeka, pa tako i stvaraoce animiranog filma. Od klasičnih, ozbiljnih i duhovitih prikaza “kronologije ljubavi” (prvi susret, vrhunac i prekid), preko autora i autorica koji su profesionalnu suradnju izdigli i na privatnu razinu, do erotike kojom danas, kada je njezino prikazivanje slobodnije i prihvaćenije, caruje ženska perspektiva – riječ je o 3 cjeline i 8 programa. Šuljić je podcrtao i neke od svojih najdražih majstora “crtane zaljubljenosti”: Alexandrea Alexeieffa i Claire Parker, Joy Batchelor i Johna Halasa, Olgu i Priita Pärna, Abija Feijóa i Reginu Pessou, Ivanu Bošnjak i Thomasa Johnsona, Renatu Gąsiorowsku i Lori Malépart-Traversy.
Animafest je već godinama Zagrepčanima prepoznatljiv i po svojim Open-air događanjima: ovoga proljeća očekuju nas dva vikend-druženja. Prvo je na rasporedu 4., 5. i 6. lipnja u dvorištu Akademije likovnih umjetnosti (Ilica 85), svakoga dana od 21 sat. U petak 4. 6. predstavljaju se najbolji diplomski radovi ALU-a. Subota 5. 6. posvećena je nagrađenim filmovima prošlogodišnjeg Animafesta, a nedjelja 6. 6. ludim sedamdesetima i Mačku Fritzu. Drugi Open air vikend poklapa se s vrhuncem i završetkom festivala, 11., 12. i 13. 6. na Ljetnoj pozornici Tuškanac, svakoga dana od 21:30. U petak 11. 6. daju se WolfWalkersi (primjereni djeci), u subotu 12. 6. gledamo slavodobitnika Annecyja, raskošni francuski obiteljski vestern Calamity (primjeren djeci), a u nedjelju 13. 6. “Best of Animafest Zagreb 2021” donosi filmove koji su večer ranije primili nagrade.
O Animafestovim projekcijama na otvorenom, ali i njegovu koncentričnom širenju iz centra prema gradskim centrima za kulturu (Dubravka, Trešnjevka, Maksimir, Peščenica, Sesvete, Travno) gdje se, uz Kino Tuškanac, dijelom i na otvorenom odvija atraktivan i besplatan Obiteljski program govorio je Nikola Stojadinović.
Grad Zagreb je osnivač Animafesta tako da smo u njemu uvijek svi zajedno. Grad se ne miješa u programski dio – od organizatora svake godine očekuje i dobije samo to da je festival prisutan u cijelom gradu, ne samo u centru, već i po mnogim kvartovima. Također je važno da je program sveobuhvatan, od Zagrebačke škole crtanog filma do najnovijih VR radova i gaming industrije. I Animafest to doista jest – sveobuhvatni festival na koji smo izuzetno ponosni – kazao je Stojadinović.
Perjanica Animafest PRO-a međunarodni je simpozij o suvremenoj animaciji Animafest Scanner VIII (8. i 9. 6., Kino Tuškanac), također besplatan i otvoren za javnost. Uvodno predavanje održat će dobitnik Animafestove Nagrade za izniman doprinos proučavanju animacije Xavier Kawa-Topor. PRO segment čine i masterclassovi, predavanja i prezentacije, kao i intenzivna radionica za razvoj regionalnih videoigara i promocije triju knjiga.
Matea Milić istakla je kako se ove godine projekcije Natjecanja filmova za djecu odvijaju uživo u kinodvoranama, ali i kako je njihovo praćenje omogućeno i putem online poveznice koju će primiti svi registrirani nastavnici i odgojitelji. Hibridnom formom želi se ovaj program, kojeg oblikuje medijska psihologinja Martina Peštaj klasifikacijom prema uzrastu, približiti što većem broju najdražih Animafestovih gledatelja. Program za djecu i mlade u 2021. godini sadrži gotovo 100 filmova i najvećim se dijelom odvija u Kinu Tuškanac. Za djecu su također prikladni filmovi WolfWalkers i Calamity.
Milić je najavila i gostovanje izbora iz bogatog festivalskog programa u Ljetnom kinu Bačvice u Splitu (11. i 12. 6.) i Art kinu u Rijeci (12. i 13. 6.).
Pri kraju konferencije za medije okupljenima su se obratili i Bruno Razum te Marko Meštrović.
U smislu vremena, rad na filmu bio je petoljetka, jedan slatko-gorki proces. Ne bih otkrivao previše o temi. Mogu samo reći da je kompleksnija od prošlog filma i da je atmosfera mračnija od Tajnog laboratorija Nikole Tesle – rekao je Razum o Vidiš li ih ti?.
Ja sam podvojena ličnost između glazbenika i animatora koja neprestano bježi iz uloge u ulogu. Konačno sam jedno i drugo spojio. Rad na filmu bio je izazovan i trajao je praktično od završetka Ciganjske 2004. Riječ je o mojoj kontemplaciji o tome kako vidim svijet kada sam s Cinkušima na pozornici – kazao je Meštrović o filmu The Raft.
Na konferenciji za medije predstavljene su i špica te ilustracija Animafesta 2021 hrvatske autorice Jelene Oroz.
Ljeto, ljeto. Mi animatori uglavnom smo osuđeni na mrak, ali ove zime svima su nam glave bile negdje drugdje, a tijela u kućama i stanovima. Nastanak ilustracije u početku je bio spontan, ali kako sam sve više crtala, približavala sam se ljetu – rekla je Oroz o svojim inspiracijama. Autorice vizualnog identiteta festivala su Ana Kunej i Alma Šavar iz Studija Kuna zlatica.
***
Ulaznice i festivalske iskaznice mogu se kupiti online na: animafest.kupiulaznicu.hr, na: ulaznice.hr za projekcije na Ljetnoj pozornici Tuškanac, kao i tijekom festivala na blagajnama Kina SC i Kina Tuškanac. Festivalski paket od 250 kuna uključuje iskaznicu s kojom se ulazi na sve projekcije (osim svečanog otvaranja i projekcija na Ljetnoj pozornici Tuškanac) i promotivne materijale Animafesta. Iskaznica se podiže u Uredu za akreditacije u predvorju Kina SC od 1. lipnja. Redovna ulaznica za velika natjecanja kratkometražnog i dugometražnog filma te za projekcije na Ljetnoj pozornici Tuškanac stoji 30 kuna, a za sve ostale programe 25 kuna. Ulaz na projekcije Natjecanja studentskog filma, programe koji su posebno označeni u rasporedu, Animafest PRO te na popratna događanja je besplatan.